Monday, September 5, 2011

Mamat mabuk serbu dapurku....

Gambar ni sekadar hiasan.... takde kaitan dengan cerita hehe
Syakira datang ke rumah dengan ayahnya....
sempat melukis ayam Kluk2 yg ditengoknya di reban tadi...

Petang raya pertama... waktu tu hampir maghrib.... mama tengah goreng mee di dapur, rasa teringin nak makan mee goreng lah pulak...sbb dah jemu makan lemang katupat rendang bagai..... jap lagi lepas maghrib nak bertolak ke kampung... kena makan siap2...tak payah singgah makan kat R&R....

Tengah sebok menggoreng sambil menyiang sawi.... ayah pun menjengokkan muka di muka pintu dapur menghulurkan pucuk gajus, limau kasturi dan cili padi yg dikutip dari kebun di sebelah rumah untuk dibawa pulang ke kampung. Lepas tu dia keluar semula ke tepi rumah menyiram pokok bunga..... tak lama kemudian.... ada orang tolak lagi pintu dapur.... sambil menjeling dengan ekor mata... ternampak bahagian kaki orang tu berkasut.... dlm hati sempat tertanya juga.... apahal ayah masuk pakai kasut nih.... sambil mata memandang ke atas..... rupanya wajah lelaki asing  yg berada di muka pintu..... dengan sedikit kekuatan yg ada ...sbb tangan sedang menggenggam pisau sambil menyiang sayur... sempat bertanya.... "ehhh awak siapa.... nak apa".....sambil tangan makin kejap menghunus pisau..... ecewah....

Dia cakap-apa-entah-langsung-tak-faham......dia mula berundur ke belakang bila nampak pisau terhunus di tangan mama..... terus mama menjerit kuat panggil ayah...... ayah hanya menjengukkan muka di pintu tengah... mama terus tanya...."siapa ni Yah...." sambil tangan yg masih menghunus pisau mengacu ke arah pintu.... dengan muka terkejut .... ayah terus berlari ke pintu dapur sambil memegang parang yang masih bergayut di pinggangnya, sebab baru balik dr kebun .... lelaki-asing tu terus mengundur ke belakang..... ke arah gate untuk  ke luar.....

Ayah terus tanya.... tapi apa yg dijawapnya semua kami tak faham..... lepas tu ayah call Pak guard berbangsa Nepal.... barulah faham... rupanya dia ni mabuk...dah sesat jalan nak balik rumah dia.... tengah dia jalan sana jalan sini terpandang rumah kami yang terang berlampu dan nampak ber'orang'... tu yg dia singgah....

Mujur juga dia sekadar nak tumpang tanya dan tak bersenjata..... seram dan seriau sungguh bila diingat2kan.  Balik dari kampung, dapat pulak berita yg  sebuah rumah di jalan hadapan selang 2 jalan dari rumah kami dimasuki pencuri tak taulah bila.... tapi hanya disedari bila tuan rumah balik pada raya ke 4.....

Walaupun ada guard 24 jam...keselamatan masih tidak terjamin.....

No comments:

Post a Comment

Post a Comment