Thursday, August 30, 2012

Melawat kambing YB......



video


Beberapa hari lalu ayah menerima panggilan telefon dari En Jonid 
di Air Keroh Melaka minta ayah datang ke kebunnya kerana ada tanah
jerlus setempat setempat. So mama dan abang ikut sekali sebab lepas tu ayah
nak kenalkan abang dengan Cikgu Halim bekas guru yg berjaya dalam ternakan
kambing. 


 Anak2 kambing yang baru nak masuk Tadika.....

 Eiii dia ni mengekor ke mana mama pergi... lepas tu main gigit2 baju mama...
haiii mama pakai baju pink pun dia suka.....


 Tu dia laluan di kandang kambing yg luas ini.... kosnya lebih RM150K....


 Kandang yang bersih dan selesa... kambing pun sihat walafiat....


 Ni baby born... baru lahir 2 hari lalu...... tali pusat ada lagi tergantung tu...


 Tu tengah nenen mama dia.....ececeh....


Cikgu Halim tanpa jemu bercerita kepada ayah dan abang pengalaman
dan cara dia memelihara kambing ni....banyak cabaran dan dugaan yag dilalui....
nak bagi semangat dan motivasi kat abang...lepas ni kita bela pulak ya....
tak sabar rasanya nak bela kambing...teringat masa mama kecik dulu...
tolong jaga kambing arwah atuk mama...ehh moyang anak2 lah....
Err kenapa tajuknya kambing YB? Sebab Cikgu Halim adalah YB kat kawasannya...
Taboh Naning.... bakal calon PAS di sana Allahu Akbar....

Monday, August 27, 2012

Pengalaman kita serupa: Travelog kehidupan Abadi Roza Roslan

Waktu berguling2 atas katil tadi, terlanggar buku Roza yg baru dibeli ni...
elok jer dia jatuh atas runner berbunga2 ni di sebelah sandal raya mama
yang belum sempat di-berayakan-ke-mana-mana.... wahhh
ambil gambar lah dulu...matching sangat pulak senario ini cewah...
marah pulak si Roza nanti bila tengok mama ambil gambar buku dia dengan sandal...
sungguh kurang sopan.... tapi nampak klasik dan comel pulak kan....ececeh....


Dah lama tahu akan adanya buku ini di kedai2 buku.....
tapi tu lah...sepanjang Ramadhan kununnya janji dalam hati....
jangan beli sebarang buku pun bulan ini ya.....
baca jer buku2 yg dah berlambak dibeli di Pesta Buku yg lalu...
ohhh mudah rupanya membuat janji untuk tidak membeli buku2.....
di bulan mulia ni ya...terutama buku2 yg baik baik...amboiiii .....
so sepanjang Ramadhan disamping berusaha mengejar Khatam....
sambil2 tu bacalah juga buku2 yg kunun dah berlambak tu....
alahaiiiii..... sekejap buka buku itu...sekejap buka buku ini....
yg menjadinya....buku bergelimpang atas dada.... mata terpejam lena....
tak sedar menda......spek mata tercampak entah ke mana.....


Sejak beberapa hari ni asyik tidur dan tak selera makan.....
langsung tak nak bermain macam selalu.......

Semalam masa menunggu giliran Sunny mendapatkan rawatan di Klinik Haiwan Mesra..
kat sebelah tu ada Pustaka Rakyat...melangkah jer masuk terpandang buku ni...
terus capai ...bayar...masuk dalam kereta...terbuai dengan kisah Roza....
hampir 45 minit baru Hana dan Iera siap berurusan dengan Dr Ainul...
owhh rupanya Sunny kena selsema, demam dan sakit gusi....kesian dia...
rasanya dia demam rindukan arwah Lucky agaknya....itu ayat Iera... memandai jer.....

Membaca buku ke 3 Roza ..... Travelog Kehidupan Abadi Perjalanan menuju dewasa...
amat menyentuh hati... kerana pengalaman Roza merantau bersama suami dan anak2
di UK hampir serupa dengan pengalaman mama sewaktu berada di Aberystwyth, Wales
dari 1991 hingga 1995..... apa yg Roza ceritakan ... apa yg Roza alami.... 
apa yg Roza impikan.... hampir sama dengan pengalaman mama..... mama jadi rindu...
jadi syahdu.... sesekali sebak dan sendu....terutama sewaktu membaca bab2 akhir 
buku ini..... pengalaman dalam Travelog Cinta Abadi dan Travelog Impian Abadi mungkin
tidak begitu mengesankan.....pengalaman menjadi seorang isteri kepada 
pelajar yang sedang buat PhD itu sebenarnya yg sangat menyentuh tangkai hati....
berendam air mata kerana entah kenapa ... resah, sedih, kasihan, hiba  dan bimbang dengan perubahan sikap yg terpaksa suami lalui....sama pernah dilalui......

Ayah dan Asyraf di papan tanda suatu tempat yg kami lawati

Latar belakang tu lah Snowdon.... kawasan pergunungan d Wales

Cuma mungkin pengalaman mama lagi menakutkan bila pernah sekali
ayah terlewat balik...hari dah malam tapi ayah tak sampai rumah lagi...
sedang mama waktu itu masih dalam pantang bersalinkan Aiman....
hampir tengahmalam... ayah call kata ayah baru jer jumpa jalan balik...
rupanya ayah sesat di hutan Snowdon seorang diri....ketika melakukan kerja lapangan...
Ya Allah...waktu tu memang mama macam dah tak tentu rasa....
nak call siapa minta tolong pun tak tahu.....ayah tak dapat dihubungi sebab waktu tu mana ada
handphone segala.....rasa nak call ke Malaysia pun tentu tak guna....
akan menambah susah hati keluarga aje..... bila dah jauh malam ayah call...
memang mama buat sujud syukur...tapi entah apa yg mama kata atau baca 
waktu itu tak tahulah.....Ya Allah.... sebenarnya sampai sekarang ni setiap kali
teringat peristiwa itu.... mudah aje air mata mama mengalir tanpa dipinta....
lebih lagi ayah  yg melalui sendiri suka duka sebagai pelajar PhD....
sampai sekarang ni saban kali masih diganggu mimpi ngeri....
 ditinggal kapalterbang nak pergi Viva....atau tertinggal anak isteri sewaktu
berkejaran mengejar masa nak pergi Viva... kadang2 berpeluh mengigau....
semuanya kerana PhD...... walaupun sudah lebih 17 tahun berlalu....

kalau nak mengenali Roza boleh jer singgah di sini:



Saturday, August 25, 2012

Beraya bersama Luqman....

Yeaa..... Muhammad Luqman bin Zainuri datang.... ecece....
Luqman anak Maksu Kelang datang beraya...1st raya...
tahun ni maksu beraya di KL sebab mertuanya beraya di rumah kakak ipar di KL.

Apalah sembang ayah dengan Luqman ni....macam faham benar jer....

Ermmm rindunya mama dengan Luqman....

Dah 5 bulan...dah pandai meniarap....

Buntang matanya bila dengar suara Spongebob kat TV...owhhh suka 
tengok kartun ya..... bila dengar suara Upin Ipin ..berpusing menengok TV...

Owhh dah pandai golek golek juga ya..... macam tak puas hati jer....

Owhh... dah basah rupanya.....kat luar hujan ....sejuk2 ni pupu jer...

Dah wangi baru semua berebut nak pegang......

kekoknya Arsyad pegang baby...haritu tanya sangat kenapa Arsyad takde adik...
dah ada adik ni nak pegang pun tak reti.....

Esoknya bila kami balik beraya ke kampung Opah
...jumpa Muhammad Luqman Hakeem yg cute ni pulak....

Santai jer dia datang beraya makan biskut sambil menyandar kat sofa....
amboiii...mujur kat rumah opah jer.....

Pose istimewa dengan kakaknya Nur Syafiqah......

Luqman Hakeem ni pulak anak paksu belah ayah....


Walimah Naqib....

 Sesat juga sikit nak menyampaikan ke rumah pengantin ni....
gi dengan Abang, Hana, Iera dan Arsyad.....
masuk jer kawasan rumah nampak Sarah adik Naqib....
sempat bergambar dulu.....then makan2....

Pengantin baru sampai dan baru nak mulai makan.....
jom kita pun makan dulu....sedap lauknya....paling sedap sbb ada
kuih feveret mama....talam ubi kayu.... Iera siap bungkus bawa balik....
ada ais kerim dan BBQ kambing juga.....

Ini lah ayah Naqib dan Sarah, Mejar Dr Rashid... dia juga salah sorang
jurulatih abang kat Palapes UPM.....ibu mereka Pn Zalena....

Sempat juga bergambar dengan pengantin ni....sama cantik sama padan
moga kekal hingga ke akhir hayat.....

Sedang sebok bergambar dengan rakan kuliah di UMP.....

Bergambar dengan rakan sekelas SEMI ABIM.... Nasyrah, 
Hamizah, Raihan, Nadia, Naseha dan Azhani....baby tu anak Nasyrah...
tapi tak sempat jumpa diorang pun sbb Iera ajak balik cepat....
gambar ambil dari FB Nadia....
Alhamdulillah ... siap dapat bekalan 'berkat' nasi dan lauk....
dan goodybag untuk semua....terimakasih.

Thursday, August 23, 2012

Keluarga jauh datang berkunjung...

 Nenek Ram atau nama penuh dia Ramunah Mastor ... adik arwah nenek...
nenek anak ke 3 dan nenek Ram anak ke 5 dari 8 beradik....
sekarang ni hanya tinggal nenek Ram dan nenek Yah aje yg masih hidup...
yang lain dah arwah.... AlFatehah untuk semua ahli keluarga nenek....

Haa... ni nenek Yah...jangan lupa pulak nanti..tiap kali jumpa kena kenalkan...
nenek Yah ni duduk di Parit Raja, Johor....dah lama betul kita tak ziarah dia...
last jumpa bila ya...ohh tahun lalu di JB.....nanti kita pergi ya ayah.....

 Nenek Ram baru jer kehilangan suami...atuk Kadir Simpul.... yg meninggal
pada 4 Januari 2012....tinggal di Felda Air Tawar 5, Kota Tinggi Johor...
beberapa bulan lalu kita ada ziarah dia masa ikut ayah ke Tg Balau...

Sempat bergambar masa diorang nak balik jer.... masa dalam rumah
lupa pulak nak amek gambar..... sebok menjamu mee yee itik....
dan kuih raya.... sempat juga ayah mengesahkan borang dan dokumen
cucu nenek Ram yg akan masuk Uni Angkatan Tentera di Sg Besi ...
nenek Ram datang dengan anak ke 2 nya makcik Rohaya.... dia ada 4 anak...
so next time kalau jumpa di mana2 kat Bangi ni, sebab diorang ni duduk Bandar
Putra jer...dan selalu datang makan2 di Bangi ni....kalau terserempak tu...
tegur2 lah ya.... anak2 mama dengan anak2 makcik Haya kira 2 pupu lah....
Moga silatulrahim berpanjangan......InsyaAllah.....

Tuesday, August 21, 2012

Rumah wajib ziarah di hari raya....

 Rumah wajib ziarah tentulah rumah opah dan atuk di Sungai Durian,
Tanjung Tualang....... atuk tu dah nampak uzur....

Sempat bergambar bersama keluarga Mak Yang... Pakcu
dan Aizat anak PakLong....

Bergambar sebelum bertolak balik ke Bangi....balik agak lewat
sebab kita buat majlis baca Yassin sekeluarga.......

 Mak saudara ayah, Wancik ni dah 75 tahun... walaupun dah hampir 20 tahun
terlantar lumpuh, dan tidak dapat melihat sebab Gluokoma tetapi masih kuat
daya ingatannya...sebab dia tak tinggal solat......Alhamdulillah dia dapat berpuasa cukup 29 hari... tiap malam berterawih dan bertahajuj....yg kelakar tu dah malam raya pun dia
berterawih juga sbb anak cucunya lupa nak bagitahu malam ahad tu dah malam raya...
maklumlah dia sentiasa terbaring atas katil dan kurang pendengaran....

 Tasbih sentiasa di tangannya....berzikir....setiap kali kita datang ziarah
dia beraya, dia sangat mengalu2kan ayah anak saudaranya....
datang kali ini dah lewat sikit, so kami just singgah jumpa Wancik jer.....
kemudian kami ke rumah Cikgu Yang dan bertolak balik Bangi....
sampai rumah jam 2.30 pagi......Alhamdulillah....

Lucky sentiasa dalam ingatan kami

Renungan terkhir Lucky yg sempat dirakam di pagi raya....
19 Ogos 2012....hari raya pertama.....1 Syawal.1443H

Lucky anak kembar 4 kpd Mochii.... dia memang manja...dgn kami dan mama dia

Apalah motif dia tu boleh pulak melompat masuk dalam reban anak ayam ni...

Lenanya dia tidur di bawah selimut....

Nilah aksi dia setiap kali menunggu kami menyediakan makanan utknya....

Sebelum ditemui mati... Lucky asyik bermain dan dibelai manja Iera dan 
Arsyad... sebab kami nak meninggalkan dia...nak balik kampung....
puas mencari satu rumah....sebab nak letak dia dalam rumahnya....

Ni lah pose terakhir Iera dengan Lucky dan Pochii..... tuan punya yg 
paling terharu atas kehilangan Lucky...Iera juga yg jumpa jasad Lucky
kaku dan masih panas lagi di tengah jalan depan rumah kami....

Elok jer kami menghidang makanan atas meja...memang dia suka lepak macam ni...

Gaya dia bersimpuh atas meja tu bukan kira waktu ada tetamu ke tidak....saja jer..

Sewaktu kecilnya sedang asyik menyusu ibunya....di sebelahnya Snowy juga
mati akibat kemalangan dilanggar kereta....

Sangat lincah dan keletah...suka sangat bermain dan bergurau....

Masa kecil dulu sebelum rumahnya sipa dibina dia tidur dalam kotak jer...