Saturday, December 4, 2010

Serenade Franz Schubert



http://www.youtube.com/watch?v=ecWa8nLkdm0&feature=related


Lagu ni memang mengingatkan sangat zaman mama kecik dulu....mengusik jiwa lah konon.... huhuhu....

Dolu-dolu masa kecik2 mama ni 'pemabuk'  orangnya kalau naik kereta atau bas...jadi disebabkan agak 'melampau' lah juga darjat mabuknya, bayangkan naik kereta tak sampai 30 minit dah boleh muntah.... biasanya asuk jer dalam kereta terus pegang plastik bag.....siap2 sedia..... so kalau dah terasa2 nak membuak2 tu cepat2 jer lah tadah.....haha....


Ada juga di kalangan keluarga yg kata...sebab pegang plastik beg tu lah menyebabkan mama teruja nak muntah...cer tak payah pegang...takde lah muntah kot...orang kata kesan psikologi..... haha banyaklah kau punya psikologinya.....




Nak jadi cerita   pernah sekali tu mama beria-ia sangat nak ikut Onyang ke rumah anaknya Nek Yah di Pt Raja jer...dari Batu Pahat...bukan pun jauh sangat pun.... tapi ya lah...dah nama pun 'pemabuk'...nak buat macam mana.... buatlah jampi serapah puh kanan puh kiri puhh depan puhh belakang.... kalau dah nak keluar...tak boleh tangguh dahhh....habis semua penumpang yg duduk di sebelah mama di belakang bermandi 'muntah ' mama..... huwaaa pastu mama kena marah lah pulak...dan yg paling teruk kena marah orang yg sengaja mencadangkan jangan pegang plastik tu lah....siapa lah agaknya mama pun dah lupa.....


Disebabkan perjalanan baru tak sampai 1/5 jaraknya pun.....memasing dah berbau teruk...dengan muka tak malu kami pun singgah ler rumah entah-siapa jer kat tepi jalan tu ...tumpang basuh kat bilik air diorang..... kalau nak cari sekarang memang tak ingat dah..... terimakasih ya kepada orang yg sangat baik hati tu.....

Sejak itu setiap kali nenek dan atuk nak ke mana2 bawa semua orang lain, maka mama akan ditinggal bersama Onyang sebelah atuk...masa tu lah selalu di corong2 radio kedengaran gemersik lagu ni.... mama pun apa lagi hujan ribut lah berendam air mata...






Pakcik2 belah Atuk ramai lagi yg tinggal dengan Onyang masa tu....bila mama nangis diorang pun tanyalah kenapa...mama cakap sakit gigi huhuhu..... walhal rindu kat Atuk , Nenek n famili..... huwaaa...sedeyyyynya...sayu wooo kena tinggal....rasa cam anak tiri...hihihi....

Mujur ramai adik2 atuk yg masih bujang masa tu, diorang pujuklah mama dengan bawa mama ke kedai minum cendol ke ice kepal ke...hehe jadilahhh...

Alhamdulillah....at the end...dlm famili, mama lah orang paling jauh berjalan...sampai ke UK ikut ayah buat PhD... hahaha....Mekah pun dah sampai...alhamdulillah syukur.....

No comments:

Post a Comment