Monday, December 27, 2010

Buat Taugeh Sendiri...

Taugeh ni memang jarang yg amat sangat mama beli, sbb tak suka makan..

tapi khasiat dia bagus sangat.... huhu... cer try buat sendiri kot jadi tersuka pulakss....

Iera yg suka sangat makan taugeh... macamana entahnya dia boleh suka kat taugeh, tak tau lah... abang2nya semua tak suka taugeh... kalau masak mee ke kue tiaw tak pernah masuk taugeh, kalau letak juga alamat mengaislah diorang mencari taugeh...then penuh keliling pinggan tu dengan taugeh... hummm...



Mulanya ayah buat taugeh ni sbb nak bagi makan kat ayam, itik sbb taugeh ni banyak protein... search dlm internet cari cara buat taugeh....

tanpa diduga esoknya ayah boleh beli kacang hijau 10 kg...masyaAllah... biar betul...



Siap beli rak berlaci plastik...Hana ingat nak buat isi baju dalam ke seluar dalam ker....disuruhnya letak dlm bilik dia..haha

Okey kita layan cemana nak buat taugeh ni:

Rendam kacang hijau selama 8 jam- then toskan'

Sediakan penapis, letak kertas bersih...ayah guna kertas A4...renjis air bagi lembap

Taburkan rata kacang hijau atas kertas.... renjis sedikit air



Masukkan dalam laci, tutup rapat biar gelap...




Renjiskan air setiap 4-5 jam

Selepas 48 jam akar dan badan taugeh akan memanjang...



Seepas sehari

Selepas 2 hari


Selepas 3 hari... walah....


Bahan buat kerabu:

Secawan kelapa parut- putih

Semangkuk taugeh- buang ekor ehh akar...

10 bj cili padi- hiris

3 bj cili merah- hiris

3 bj bawang putih- hiris

secawan ikan bilis

sedikit belacan

Cara buat kerabu:

Goreng tanpa minyak kelapa parut hingga kekuningan dan naik bau- ketepikan

Goreng semua bahan hiris- cili padi, cili merah, bawang, belacan, bawang putih dan bilis - toskan

Tumbuk semua bahan yg digoreng, masukkan kelapa yg dah digoreng.sedikit, supaya senang nak tumbuh.......

Gaul kelapa dan bahan yg ditumbuk, then bubuh sedikit garam. gaul rata...

Taugeh tidak perlu dicelur.... bilas dan toskan jer...ehh semalam mama buat lupa nak basuh taugeh lahhh....hahaha... nasib baik buat sendiri...kira bersih lah...

Gaul perencah dan taugeh. Rasanya rangup....







Makan ngan nasi putih panas, tak payah guna kuah.... semalam mama makan ngan tempe goreng celup tepung KFC.... wahhh lazatnya...

Ayah makan kerabu ni habis.semangkuk...sampai lupa nak makan lauk......

No comments:

Post a Comment

Post a Comment