Tuesday, November 8, 2011

Harakah Daily: Penduduk ters bantah laluan LRT



KUALA LUMPUR, 8 Nov: Isu bantahan penduduk Putra Height dan Taman Megah terhadap cadangan pembinaan laluan Sistem Aliran Ringan (LRT) khususnya laluan di antara Stesen 11 dan Stesen 12 yang akan dibina oleh Prasarana Negara Berhad masih diteruskan.
"Alasan utama terhadap bantahan pembinaan tersebut adalah kerana stesen tersebut terlalu hampir dengan kawasan perumahan serta potensi risiko geobencana seperti tanah runtuh dan kemungkinan banjir besar," jelas Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud.
Tambahnya lagi, menurut laporan yang dikeluarkan oleh Penyelaras Program Bencana Geologi, Institut Kajian Bencana Asia Tenggara (SEADPRI) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Tajul Anuar Jamaluddin.
"Aspek geologi dan geoteknikal yang terkandung di dalam Laporan Penilaian Alam Sekitar (EIA), Laporan Kajibumi dan Laporan Penyiasatan Struktur Tanah yang disediakan oleh pemaju tidak lengkap dan tidak boleh dikategorikan sebagai laporan kajian terperinci.
"Oleh itu, kebimbangan dan bantahan penduduk seperti yang disuarakan oleh Jawatankuasa Bertindak Persatuan Penduduk Putra Heights dan Taman Alam Megah adalah berasas dan wajar diberi pertimbangan.
"Dalam pada itu melalui laporan Tajul Anwar itu juga kajian perlu dilakukan secara terperinci bagi mengenalpasti kesemua masalah geologi dan geoteknikal serta risiko geobencana telah diambil kira sepenunhnya, ini penting bagi menjamin langkah-langkah mitigasi dan pencegahan risiko bencana yang sesuai dan rekabentuk yang seamat serta ekonomikal untuk jangka masa panjang," jelas Dr Mariah pada satu sidang media di lobi parlimen.
Sidang media itu juga turut dihadiri wakil Jawatankuasa Bertindak Penduduk, Prem Kaur, Presiden Persatuan Penduduk Subang Alam Seksyen 27 Shah Alam dan Justin Tham sebagai wakil Lembaga Pengurus Sekolah SJKC Tun Tan Siew Sin.

No comments:

Post a Comment